Thursday 19 January 2012

sTres??

tOink ToiNk! 
heLLo evEryBodY.
Peace Be Upon You.

aHak! kaLi nI aKu nAk kOngsI inFo unTuk PENAWAR STRES. . 



kAt daLam dUniA ni mAna aDa orAng sUka stRes, kaLo adA cUba baGi tAhu aKu sIket. . tAk kaN adA pUnyaLah . . XD haHahA~
sO eNtrY akU kaLi Ni nAk baGi koRanG tIps pEnawAr sTreS. . 



fIrst! korang kenalah BERTENANG . . tak maw tekankan sangat dengan masalah yang korang hadapi tu. 


Ke-2, BERNAFAS dengan dalam. .  cuba ikut arahan aku ni. . inhale~ exhale~ inhale~ exhale~ inhale~ eyh!! stop2! jap eyh, 5min later, 15min later, ninuninuninu~ ambulans pon sampai, ambil korang yg da sesak nafas. ahahaha. .


ke-3, Biasakan diri korang dengan BERKATA : Relaks lah. . biasalah tu, xperlu difikirkan sangat an . . so stres korang tu dapat dikurangkan malah terus dilupuskan dalam diri kamu . .


Ke-4, Amalan yang wajib kita buat iaitu BERIBADAT. dengan beribadat kita dapat hindarkan diri kita dengan stres. .  beribadat dapat menenangkan jiwa kita.


Ke-5, Pabila korang stress, korang try BERCAKAP dengan seseorang yang korang rasa selesa untuk menceritakan masalah korang tu. . dari aspek ni, masalah yang korang hadapi tu sedikit sebanyak dapat melegakan hati dan mengurangkan stres yang dihadapi.


Ke-6, BERURUT! eEeeErRrkKk~ amboi banyak nye angin kuar dr badan . . ish3. ha! dari berurut pon boleyh menjadi penawar stres tau, jgn memain. . Pergilah berurut kat mana-mana, kat spa ke mana-mana je lah. . kalau sesiapa yang tinggal di kampung, memang ramai nenek-nenek yg pandai berurut, kalau dyeowg urut fuuhhh boleyh menjerit dengaq satu kampung. . ahahaha..


Ke-7, BEREHAT & MENDENGAR MUZIK. . ahak! yg ni aku suka. selalunya bila aku stres aku duduk dalam bilik, pakai headphone then buka lagu besar-besar . .  syo0k tuu~ ahaha.. tp sebenarnya tu kureng elok untuk diamalkan. . aku syorkan korang relaks, dengar lagu sentimental ( favorite aku lagu2 Kenny G ) . .


Ke-8, korang pergilah BERIADAH. petang-petang di syorkan keluar rumah. jangan terperap dalam rumah je ok. riadah merupakan salah satu aktiviti yang mampu merehatkan minda kita setelah penat belajar/bekerja. 


Ke-9, BERSENAM. . ni pon bagus jugak untuk kita praktik kan dalam kehidupan seharian kita. sekaligus kita mengamalkan amalan hidup sehat. 


Last!, korang semua haruslah BERFIKIRAN positif dalam sesuatu hal. hal ini akan membuatkan kita membuat andaian yang baik. . 


tHe eNd~ 
korang perasan tak semua tips yg aku bagi ni bermula dengan huruf 'b'. . 
So amalkan 10B bagi menjadi penawar stres korang.

aLwaYs 



TanGanI sTrEs! ^_~

4 comments:

  1. anwy i got hyperstres!!!! huhulala~
    *mereng~ :P

    ReplyDelete
  2. hahahahaa... wuuuuu~ bahaya niyh..
    jgn bnuh diri ye.. hyperstres ni xboleyh di kawal.. ahahaa...

    ReplyDelete
  3. tu la psal...td hmpir2 trjun bngunan :(

    ReplyDelete
  4. hahahaa.. keshengalan melanda!

    ReplyDelete